KÄLLUPPGIFT JUDENDOMEN
1. Vilken information kan du få om förhållandet mellan män och kvinnor inom judendomen med hjälp av dessa källor?
Svar:
När jag läser dessa källor får jag redan på en hel del om förhållandet mellan kvinnor och män inom judendomen.
Jag får reda på att kvinnan slipper lyda alla positiva bud såsom böner och/eller plikter som ska utföras vid en speciell tidpunkt.
Kvinnans främsta uppgift är att ta hand om barn och man och detta är inget unikt som endast förekommer hos judar, utan är väldigt vanligt annars också.
Enligt judarna själva, är det jämställt mellan de båda könen det vill säga att både kvinnan och mannen har samma värde, men inom det religösa livet har dem olika uppgifter, menar dem. Ett exempel som jag hittat i källa 1 är ”tio män ska vara närvarande på en gudstjänst för att vissa böner ska kunna läsas. Kvinnans uppgift har traditionellt varit att ansvara för hemmet och barnen.”
Det är även enligt tradition vanligt att kvinnan lagar egen kosher-mat.
Trots allt har kvinnan i den lite mer moderna och ”nya” judendomen fått lite mer plats i synagogan och fler chanser att medverka i männens roller, till exempel så finns det vissa synagogor som tillåter kvinnliga rabbiner.
Jag tycker personligen att det inte alls är jämställt i judendomen.
Kvinnorna har inga politiska rättigheter och de flesta judarna har en speciell bild av kvinnorna som de menar alla kvinnor ska vara som. Men det finns ändå några som försöker få judendomen till en mer jämställd religion.
Dock finns det få av dem som medvetet bryter normen och traditionen, normen som säger just det att kvinnan inte har någon stor uppgift i religionen som involverar henne och gör henne till något speciellt/andvändbart inom själva religionen.
Enligt Källa 1 finns det en ”feministisk rörelse som kräver att kvinnorna ska få större möjligheter inom deras religösa liv” och jag tror att han som skriver detta (Nicholas de Lange) inte är jättepositiv till detta, men det finns folk som tycker att det är ganska ok.
2.Tänk dig att du ska skriva ett arbete om jämställdhet inom judendomen. Hur värderar du i så fall dessa informationskällor? Motivera ditt svar.
Svar:
Källa 1:
Trots att denna texten är hyfsat gammal (1986), värderar jag den som en okej och användbar källa.
Skribenten till texten ur boken är judisk, även rabbin och har därför säkert inte fått uppleva ett liv utanför judendomen och är därför mycket säkert starkt påverkad av traditionella upplevelser och handlingar som är nerskrivet i ”Torah”. Källan kan man använda men man får vara beredd på att den inte är helt korrekt då en person utanför religionen kan få en bättre helbild av i detta fallet jämställdheten, men samtidigt kan religionen vara missförstådd om man inte har varit med i det judiska hemmet och gemenskapen.
Källa 2: Jag tycker att källa 2 är mest pålitlig och användbar. Anledningen till att jag tycker det är för att hon som skrivit detta har undervisat i ämnet och för att texten är relativt ny.
Hon ingår inte heller i judendomen så hon kanske har lättare för sig att på ett sätt kritisera religionen eftersom hon kanske inte känner att hon blir en ”förrädare” och hon kan även se religionen från ett annat perspektiv. Jag utgår självklart då ifrån att hon inte har skrivit sina åsikter och kommentarer om detta utan endast använder sig av fakta.
Källa 3:
Källa tre är en mindre bra källa för mig. Den är skriven av ”Stockholms judiska församling” och kan därför få folk att missuppfatta judendomens ”ursprungliga tankar” då de tillochmed skriver en sak som jag direkt antar endas utövas i denna enskilda församling. Det jag syftar på är då
meningen ”Stockholms Judiska församling har exempelvis egalitära gudstjänster där kvinnor läser ur Torah, något som annars inte har förekommit.”
Källa 4:
Källa 4 är för mig minst bra av alla källor. Den är skriven av en ortodox judisk kvinna, och i texten står det vad ortodox judiska kvinnor gör. Det kan då ha varit mycket som inte publicerats med det inlägget som denna kvinnan egentligen vill ha sagt, för att det censurerats av den stora mansdominansen i religionen. Denna texten är väldigt antifeministisk och säger att kvinnans uppgift är hemsysslor så som matlagning och tvätt. Det är självklart att en judisk kvinna ska kunna laga kosher mat, men då undrar jag: är man ingen judisk kvinna om man inte kan göra detta? Har idealet av den judiska kvinnan hjärntvättat varenda kvinna, förstår de inte att detta är extremt fel? Det gör mig väldigt förvånad att det är en kvinna som driver bloggen, det låter som att hon gillar livet som judinna, och det respekterar jag självklart! Men gillar hon verkligen att vara förtryckt?
3. Vilken eller vilka av dessa källor tycks mena att det är bra om jämställdheten ökar inom judendomen? Vilken eller vilka har motsatt uppfattning?
källa 1 säger mig egentligen inget speciellt. Det förekommer dock en mening då källan uppfattas för jämställdhet.
Meningen: ”Hur länge man kan hålla fast vid denna inställning återstår att se”. Han kan då mena att det återstår att se hur lång tid kvinnorna förblir begränsade och då är han på deras sida eftersom han tycker att dem är begränsade.
Källa 2 känns som en neutral källa och förespråkar varken jämställdhet eller mansdominans, utan är en faktakälla utan personliga åsikter.
Källa 3 menar att det är bra att jämställdheten ökar inom judendomen, det ser man också tydligt eftersom dem även har börjat involvera kvinnorna i synagogan.
Källa 4 är tydligt emot att det blir mer jämställt inom judendomen. Hon som skrivit källan påstår att kvinnans roll är att sköta matlagning och hemmasysslor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar